Comenius College
Identiteit in een schoolgebouw
Het Comenius College vroeg Studio id+ om zich als ontwerper langdurig te verbinden aan de school en vorm te geven aan diverse ontwerpvraagstukken. Met name om ervoor te zorgen dat het gebouw weer aan gaat sluiten bij de hedendaagse onderwijsvisie en de belevingswereld van de leerlingen. Zodat zij zich weer kunnen identificeren met het gebouw.
Na het ontwerp van de luifel en de bankjes op het plein, gaf Studio id+ vorm aan de centrale hal van de school. De eerste aanblik na binnenkomst. De grote, open ruimte heeft met name een transitiekarakter, voor alle stromen die er, vooral met leswisselingen, te vinden zijn. Maar er was ook behoefte aan meer identiteit, karakter en verblijfsplekken.
Met de toevoeging van verschillende plekken en elementen gaf Studio id+ een nieuwe sfeer en identiteit aan de hal. Eigenlijk bestaat het project uit verschillende deelontwerpen; de balie/ receptie, de expositiewand, de lounge en de trappenhuizen.
Het is nu één van de favoriete verblijfsplekken van de leerlingen.
Na het ontwerp van de luifel en de bankjes op het plein, gaf Studio id+ vorm aan de centrale hal van de school. De eerste aanblik na binnenkomst. De grote, open ruimte heeft met name een transitiekarakter, voor alle stromen die er, vooral met leswisselingen, te vinden zijn. Maar er was ook behoefte aan meer identiteit, karakter en verblijfsplekken.
Met de toevoeging van verschillende plekken en elementen gaf Studio id+ een nieuwe sfeer en identiteit aan de hal. Eigenlijk bestaat het project uit verschillende deelontwerpen; de balie/ receptie, de expositiewand, de lounge en de trappenhuizen.
Het is nu één van de favoriete verblijfsplekken van de leerlingen.
programma
Onderwijs
Onderwijs
opdrachtgever
CVO 't Gooi
CVO 't Gooi
schaal
500 m2
500 m2
locatie
Hilversum
Hilversum
periode
2019 - 2024
2019 - 2024
samenwerking
Davelaar bouw, SPIE, Brandwacht & Meijer
Davelaar bouw, SPIE, Brandwacht & Meijer
fotografie
Katja Effting
Katja Effting
Nieuwe receptie als gastvrije ontvangst
Na diverse studies en gebruikerssessies is ervoor gekozen om de front en back office van de receptie los te koppelen en een losse balie als ontvangst te ontwerpen. Door deze meer naar voren te plaatsen, centraal bij binnenkomst, is deze duidelijker zichtbaar. Dit gaf ook de mogelijkheid om het gebruik en de routing door de hal beter te leiden.
Liefde voor detail
Onze aandacht voor het ontwerp gaat niet alleen over concept en grote gebaren, maar ook over de aandacht en liefde voor de kleine details. Dat is terug te zien in de vormgeving en detaillering van de balie. Daar is op de hoeken een knipoog gemaakt naar de wisselende formaten van de latten van de luifel. Met oog voor de dikte van het blad, dat hierdoor lijkt te zweven.
"Ik heb nog nooit meegemaakt dat iedereen, maar dan ook echt iedereen niets dan enthousiast en positief is over de ontwerpingrepen. De leerlingen voelen zich verbonden met de school en maken het zich eigen. Het werkt zelfs ander (positief) gedrag in de hand."
Dennis Roobeek - bestuurde CVO 't Gooi (overkoepelende Stichting Comenius College)
Nieuwe plekken
Een centrale hal is vooral een verkeersruimte, waar met name aan het begin en einde van de dag en tijdens leswisselingen en pauzes alle leerlingen gebruik van maken. De rest van de tijd is er veel leegte. Vanuit veiligheid en doorstroom is deze ruimte ook belangrijk, maar er was ook ruimte voor extra plekken.
In dit geval vonden we een ongebruikte nis als kans voor twee zitjes. Die direct door de leerlingen geadopteerd zijn als nieuwe favoriete plek.
In dit geval vonden we een ongebruikte nis als kans voor twee zitjes. Die direct door de leerlingen geadopteerd zijn als nieuwe favoriete plek.
De geschiedenis in beeld
Voor de expositiewand brachten we de geschiedenis van de school in beeld. Onderdeel van deze geschiedenis is ook de recent ontworpen en uitgevoerde luifel.
De Lounge was een voormalig lokaal dat buiten gebruik was. Door deze ruimte bij de centrale hal te betrekken, ontstond er ruimte voor een ontmoetingsplek waar ontspannen, ontmoeten en leren gecombineerd kunnen worden.
De centrale hal als verblijfsplek
Grenzend aan de centrale hal, naast de entree, was nog een studieruimte. Een lokaal dat eigenlijk zijn functie had verloren gaf mogelijkheid om deze ruimte bij de hal te betrekken. De vraag was om hier verschillende zit- en studiemogelijkheden te maken voor de leerlingen.
Je eigen plek
Doelstelling van de lounge was zoveel mogelijk soorten 'plekken' te maken en ruimte te geven om ook eigen plekken te vinden of te maken. Geen gedwongen invulling of dwingende ruimte, maar de vrijheid om zelf te kiezen. Leerlingen maken hier graag gebruik van.
Diversiteit
Naast ontmoeten en ontspannen zijn er ook werkplekken gemaakt. Waar leerlingen alleen of samen kunnen studeren. Van hoog zitten op een kruk langs het raam tot gedeelde of enkele 'treinzitjes'.
Ook de trappenhuizen kregen een facelift. Ieder kregen ze een eigen kleurenpalet en daarmee identiteit. Maar bovenal werden ze weer zichtbaar en herkenbaar.
Herkenbare trappenhuizen
Als onderdeel van de nieuwe identiteit van de hal werden de trappenhuizen als herkenningspunt ingezet. Een nieuw kleurpalet en een nieuwe grafische vormgeving vormden daar de basis voor. Ook het grafisch ontwerp is door Studio id+ gemaakt. Een zorgvuldige samenstelling van twee kleurpaletten en diverse proefprints van de folies gaven dit resultaat.