Lucent college
Ruimtelijk vormgeven aan karakter
Het Lucent College had recent zijn intrede gedaan in een voor hen nieuw schoolgebouw dat specifiek voor een andere school was ontworpen. Met de nieuwe locatie en hernieuwde identiteit van het Lucent verwachtte de school ook een (leerlingen)groei door te maken. Daardoor zou het aantal zit- en leerplekken in de aula en leerpleinen niet voldoende zijn. Bovendien miste de school hun eigen gezicht en uitstraling in het gebouw.
Aan Studio id+ de vraag om de ruimtes programmatisch beter te laden en tegelijkertijd invulling te geven aan een eigen, ruimtelijke identiteit van en in de school.
Aan Studio id+ de vraag om de ruimtes programmatisch beter te laden en tegelijkertijd invulling te geven aan een eigen, ruimtelijke identiteit van en in de school.
programma
Onderwijs
Onderwijs
opdrachtgever
CVO 't Gooi
CVO 't Gooi
schaal
1000 m2
1000 m2
locatie
Hilversum
Hilversum
periode
2021 - 2024
2021 - 2024
samenwerking
Brandwacht & Meijer
Brandwacht & Meijer
fotografie
Wouter van der Sar
Wouter van der Sar
Ongebruikte ruimte
De hoofdvraag was om extra zit- en leerplekken te creëren voor de groeiende leerlingenaantallen. De oplossing werd gevonden aan de randen van de verdiepte aula. Hoewel op een aantal plekken trappen naar de verdieping te vinden zijn, was er op andere plekken een harde overgang van hoog naar laag. Die ook nog wel eens over het hoofd werd gezien.
Juist deze randen werden ingezet om een drietal maatwerkelementen in te plaatsen. Die niet alleen een afscheiding vormden, maar ook een functie en plek bepaalden. Daarmee kon er gebruik ontstaan. Ieder element heeft een eigen type functie en type zitten.
Zo zijn er bij de lokalen treinzitjes als leerplekken met aan de zijde van de aula reguliere zitplekken. Bij de uitgifte van de kantine zijn er statafels en zijn bestaande zitbanken hergebruikt en op een sokkel geplaatst. En bij de entree zijn verhoogde leerplekken gemaakt.
Het maatwerk is aangevuld met een complementaire, losse inrichting. Waarbij de picknickbanken direct in het oog springen.
Juist deze randen werden ingezet om een drietal maatwerkelementen in te plaatsen. Die niet alleen een afscheiding vormden, maar ook een functie en plek bepaalden. Daarmee kon er gebruik ontstaan. Ieder element heeft een eigen type functie en type zitten.
Zo zijn er bij de lokalen treinzitjes als leerplekken met aan de zijde van de aula reguliere zitplekken. Bij de uitgifte van de kantine zijn er statafels en zijn bestaande zitbanken hergebruikt en op een sokkel geplaatst. En bij de entree zijn verhoogde leerplekken gemaakt.
Het maatwerk is aangevuld met een complementaire, losse inrichting. Waarbij de picknickbanken direct in het oog springen.
De hoofdvraag was om extra zit- en leerplekken te creëren voor de groeiende leerlingenaantallen. Daarnaast miste het Lucent College hun eigen identiteit in het gebouw.
Briefing uitvraag
Luwte en reuring
Met ieder type plek is gekeken naar de plek en positie, en daarmee ook het type plek wat er zou passen. Zo zijn de geborgen treinzitjes bij de lokalen een geliefde plek geworden om te studeren of in kleine groepjes te overleggen.
De aula loopt met de centrale trap door in de leerpleinen. Deze werden in het totaalontwerp meegenomen.
Verbinding
De centrale trap vanuit de aula is de verbinding met de lokalen en leerpleinen op de eerste en tweede verdieping. Deze trap wordt intensief gebruikt, zowel als doorgang en om te chillen in de pauzes. Om de trap meer een 'plek' te maken ontwierpen we zitblokken met prullenbakken, om zo ontmoeting te stimuleren.
Slim ontwerpen
We verplaatsten de leuning van de trap van de zijkanten naar het midden. Helaas kon niet alles weggehaald worden zonder de trap te beschadigen. Door op deze plek de nieuwe zitjes in combinatie met prullenbakken ontwerpen, lijkt het alsof het altijd zo is geweest.
Laden van ruimte
De leerpleinen hadden nog geen optimale invulling. Het plaatsen van een maatwerk statafel als leerplek en complimentaire picknicktafels zorgen voor diversiteit in werkplekken en mogelijkheid tot uitloop vanuit de lessen in de lokalen. Het vult de 'missing link' in tussen collectief en klassikaal en individueel.
Verbinding
Omdat de aula, trap en leerpleinen met elkaar in verbinding staan, zijn de nieuwe toevoegingen in nauwe samenhang met elkaar ontworpen. Waarbij per zone voor een apart accent in texturen, materialen en losse inrichting is gekozen. In de aula zijn het de donkerblauwe elementen die structureren en verbinden. Op de leerpleinen is het hout van de aula weer als drager opgepakt voor het maatwerk.
In de aula zijn het de donkerblauwe elementen die structureren en verbinden. Op de leerpleinen is het hout van de aula weer als drager opgepakt voor het maatwerk.
Verbinding identiteit per zone